Pazar, Mart 10, 2013

iPad Mini incelemesi

Bir zamanlar Apple’ın 7 inç ekranı olan “mini” bir iPad çıkaracağına inanmak güçtü. Steve’in iPad Mini’ye onay verip vermediğini bilmiyorum ama, Apple iyi ki inadı bırakıp daha taşınabilir tabletler üretme kararı vermiş. Ben iPad Mini’nin en ucuzu olan iPad Mini 16 GB WiFi modelini aldım. Ben aldığımda fiyatı 795 TL idi ve daha pahalıya satan mağazalar da vardı.



Dış görünüş

iPad Mini müthiş görünüyor. Büyük kardeşine (iPad 4’e) göre çok daha ince, çok daha hafif, çok daha taşınabilir. Hatta iPad Mini kullanmaya başladığımdan beri HTC Flyer’ım bana ağır ve kalın gelmeye başladı (iPad Mini 308 gram, HTC Flyer 420 gram). Özellikle siyah modeline bayıldım. Ancak parmak izlerinizle sürekli savaşmak zorunda kalıyorsunuz.

Tek elle tutulabiliyor mu? Eğer elleriniz küçük değilse, evet tutulabiliyor. Ama normal şekilde tutmak isterseniz kenarlarında fazla boşluk olmadığı için ara sıra zorlanabilirsiniz. Hani “parmağını ekrana koysan da kullanabiliyorsun” diyorlar ya, o teknolojiye pek güvenmeyin, çünkü her zaman işe yaramıyor. Cihazı yatay olarak kullanmak daha kolay. Bir de, cihazın arkası biraz kaygan. Zaman zaman elinizden kolayca kayıp düşecekmiş gibi hissedebilirsiniz.



iPad Mini’nin üst tarafında 3.5 mm kulaklık girişi ve güç düğmesi; sağ tarafında ses düğmeleri; alt tarafında Lightning bağlantısı ve stereo hoparlörleri bulunuyor.

Ekran

iPad Mini ile ilgili en çok merak edilen ve en çok tartışılan konu, iPad Mini’nin ekranı. Duymuşsunuzdur, “iPad Mini’nin ekranı berbat, iğrenç ötesi, teribıl teribıl” diye yeri göğü inlettiler. Enteresandır, Apple fanatikleri genelde Apple ne yapsa savunurdu, bu sefer onlar eleştiride başı çektiler. Steve’in “gerçeği çarpıtma alanı” etkisini yitiriyor mu ne?

Neyse, Apple iPad Mini’nin 1024x768 çözünürlükte bir ekranı var. Bu çözünlük iPad 2 ile aynı, ancak Mini’nin ekran boyutu daha küçük. Bu da pikselleri daha küçük yapıyor. Kimse iPad 1 ve iPad 2’nin ekranından şikayet etmiyordu, hatırlarsınız. iPad Mini’nin ekranı iPad 2’nin ekranına göre çok daha iyi görünüyor. Ancak bu ekran “Retina” değil. Yani berbat değil, ancak mükemmel de değil. Hatta HTC Flyer’ın ekranı zaman zaman çok az da olsa daha iyi gibi geliyor bana (iPad Mini 162 ppi, HTC Flyer 170 ppi).

iPad Mini’nin ekranında fotoğraflarla, oyunlarla, videolarla sıkıntı yaşayacağınızı sanmıyorum. Pek çok uygulamada ekran çözünürlüğü yeterli geliyor. iPad Mini’nin ekranının “keşke” dedirttiği anlar web sitelerindeki küçük yazılarda ve PDF’lerdeki ince ayrıntılarda ortaya çıkıyor. Ancak burada sadece “küçük yazılardan” ve “ince ayrıntılardan” bahsettiğimi vurgulamak isterim. Çoğu zaman okunurluk konusunda herhangi bir sorun olmuyor. iPad Mini 2’nin ekranı muhtemelen daha yüksek çözünürlükte olacaktır. Eğer gözünüz yüksek çözünürlüklü ekranlara alıştıysa ya da iPad’inizi çoğunlukla küçük karakterleri olan ayrıntılı dokümanları okumak için kullanacaksanız yeni versiyon çıkana kadar beklemenizi tavsiye ederim.



Çözünürlük dışında iPad Mini’nin ekranı ile ilgili söylemek gereken başka şeyler de var elbette. Örneğin, ekranın Android tabletlerdekinden farklı bir formatı var. Film izlemek için bu ekran formatının uygun olmadığı söyleniyor. Allah aşkına, sabahtan akşama kadar iPad Mini’de film mi izleyecekler, merak ediyorum. Çünkü filmler dışında hemen her şey için çok daha uygun bir ekran formatına sahip iPad Mini. Web’de gezinmek için, dokümanlara bakmak için diğer Android tabletlerin “ince uzun” ekranlarına göre çok daha uygun.

Ses

iPad Mini’nin ses kalitesinde herhangi bir sorun yok. Ama hoparlörün yerleşimi ile ilgili çok ciddi bir problem var. Stereo hoparlörleri varmış iPad Mini’nin. Peki cihazı yan yatırdığımda ses sadece tek bir taraftan geliyorsa, ne anladım stereo olmasından?

Benzer bir problem HTC Flyer’da da vardı. İki adet hoparlörü vardı ama ikisi de arkadaydı. Ses arkadan yansıyarak geliyordu. Hem az geliyordu, hem de kalite düşüyordu. iPad Mini’nin hoparlörleri de ya sağda, ya solda kalıyor. Doğrusunu isterseniz o kadar keyif kaçırıcı, o kadar dikkat dağıtıcı oluyor ki bu yüzden ya cihazı dik kullanıyorum ya da kulaklık takıyorum.



Pil ömrü

iPad Mini’nin pil ömrü muhteşem. Tabi 2013 standartlarında muhteşem ama, olsun. Şöyle bir test yaptım. Bir gün boyunca, bir saatin üzerinde YouTube videosu izledim, 30 dakikadan fazla 3D bir oyun oynadım, bol bol müzik dinledim ve internette gezindim. 24 saatin sonunda %10 uyarısı verdi. Elbette 24 saat kesintisiz kullanmadım ama, çok yoğun kullandığım bir günde bile beni yarı yolda bırakmamış olması takdiri hak ediyor.

Bu arada, iPad Mini yeni Lightning Connector bağlantısını kullanıyor. Kullanım kolaylığı bakımından MicroUSB bağlantılarından daha iyi. Tersi-düzü yok. Takmak için savaşmanız gerekmiyor. Tek problem, Apple’ın yine Apple’lığını yapıp standart dışı, kendine has bir format kullanmış olması.

Hafıza ve performans

iPad’ler hafıza kartlarına düşman biliyorsunuz. Android işletim sistemli pek çok cihazın aksine iPad’lere hafıza kartı takılarak kapasitesi arttırılamıyor. Benim aldığım model iPad Mini 16 GB WiFi modeli. 16 GB hafıza normal bir kullanım için yeterli. Ancak bol bol oyun yüklemek, müzik arşivinizi iPad’inizde saklamak, çeşit çeşit videolarınızı iPad’inize kaydetmek istiyorsanız, 16 GB size kesinlikle yetmeyecektir. İşin kötüsü, daha yüksek kapasiteli modeller saçma sapan bir şekilde pahalı. 32 GB model 245 TL, 64 GB model 490 TL daha pahalı. Halbuki hafıza kartları bu kadar pahalı değil.

Performans bakımından gözle görünür bir yavaşlık olmamakla birlikte, yeni nesil iPad 4’lerin çok daha hızlı olduğuna şüphe yok. Herhalde iki sene idare edersiniz, sonra yenilemek zorunda kalırsınız. Hiçbir şey değişmese bile internet sayfaları karmaşıklaşıyor, tabletlerin işlem gücünü aşar hale geliyor.

Kamera

iPad Mini’nin kamerası 5 megapiksel çözünürlükte fotoğraflar ve 1080p videolar çekebiliyor. İnanın normal iPad’leri ile fotoğraf çeken o kadar çok insan gördüm ki bu boyuttaki bir cihazla fotoğraf çekme fikri artık garip gelmemeye başladı.Yine de çoğu zaman tabletinizi değil telefonunuzu kullanacağınızı düşünüyorum. Dolayısıyla, 5 MP çözünürlük bu cihaz için yeterli.





iPad Mini’nin fotoğraf ve video kalitesi normal. Mükemmel değil ama, bir tablet için son derece yeterli. İhtiyacınız olduğu zamanlarda sizi yarı yolda bırakmayacaktır.

iPad Mini fotoğraf kalitesi ile ilgili örnekler için buraya tıklayınız.

iPad deneyimi

iPad kesinlikle üst düzey bir “sadeleştirilmiş bilişim” deneyimi sunuyor. Ama paranız varsa. Paranız varsa, Apple ekosisteminden oyunlar, müzikler, filmler, çeşit çeşit yazılımlar ile müthiş bir deneyim yaşayabilirsiniz. Buna ek olarak kolayca bulunabilen kılıflar, klavyeler, her zevke ve zevksizliğe uygun aksesuarlar satın alabilirsiniz. Tabi paranız varsa. iPad oyunları Android oyunlarından daha fazla satıyor. iPad satın alanlar daha zengin. Dolayısıyla iPad’in her şeyi ama her şeyi daha pahalı.

Yine de hakkını verelim, yeterince sabrederseniz favori oyunlarınızın kısa bir süreliğine bedava olduğunu görebilirsiniz (Uslu bir çocuk olursanız şirinleri de görebilirsiniz).

Bu arada, ücretsiz olan yazılımları ve iOS ile ilgili daha pek çok şeyi takip edebilmek için iPhoneTurkey.biz'in programını tavsiye ederim.

iTunes

Herkes iTunes’dan nefret ediyor. Apple’a yakışmadığını söylüyorlar. Bu incelemede bu konulara hiç girmeyeceğim. Neden biliyor musunuz? Çünkü iPad’inizi bilgisayara hiç bağlamadan da kullanabiliyorsunuz. Belki eninde sonunda iTunes kurmak zorunda kalacağım ama, o güne kadar iTunes’suz bir iPad deneyiminin keyfini çıkarmak istiyorum.

Android tabletler mi? iPad mi?

İtiraf etmeliyim, Android ismine baştan beri gıcık kapıyorum. Hem söylemesi zor, hem de her yerinden geek’lik akıyor. Bence iPad, sıradan vatandaş için Android işletim sistemli tabletlerden daha iyi bir seçim. Android, iOS’e göre daha fazla özelliğe, daha fazla detaya sahip. Yani babaanneniz için alacaksanız mutlaka iPad almalısınız. Ama daha esnek bir cihaz istiyorsanız tercihinizi Android’den yana kullanabilirsiniz.

Biliyorum, takım tutar gibi teknoloji firması tutan arkadaşlarımız var. Sizi fikrinizden caydırmak için ellerinden geleni yapacaklar. Ya da satın aldığınıza pişman etmek için. Bence kaliteli Android tabletler ile iPad arasında ciddi bir fark yok. Her iki platformun da kendine göre artıları ve eksileri var. iPad kullanırken de gıcık olduğunuz şeyler olacak, Android işletim sistemli bir tablet kullanırken de.

Bir süre önce Mobil Yazılar'da “Tablet Rehberi: Tablet satın alırken nelere dikkat etmeli?” başlıklı bir yazı yazmıştım. Bir göz atmanızı tavsiye ederim. Okumak için buraya tıklayabilirsiniz.

Bir de, iPad dünyasına bir kere girdiniz mi geri dönüşünüz pek kolay olmayacaktır. Demedi demeyin. O oyunu da satın alayım, bu albümü de indireyim derken bir de bakıyorsunuz ki Apple ekosistemine ondan ayrılamayacak kadar çok para yatırmışsınız.



iPad mi? iPad Mini mi?

iPad’inizi sadece evde kullanacaksanız, daha büyük ekranlı bir iPad daha iyi olabilir. Ama yanınızda taşımayı düşünüyorsanız, iPad Mini’ye mutlaka bakmanızı tavsiye ederim. Daha büyük her zaman daha iyi değildir. iPad Mini’nin inceliği, küçüklüğü ve hafifliğine aşık olabilirsiniz.

Bir de, iPad Mini, büyük iPad'lere göre daha uygun fiyatlı. Özellikle de çocuklarına iPad alacak aileler için ya da Apple'ın "incredible, amazing, awesome" dünyasına ilk kez adım atacaksanız iPad Mini daha iyi bir seçim olabilir.

Sonuç

iPad Mini'nin ekranı çok yüksek çözünürlükte olmayabilir ama, yine de size keyifli bir deneyim vaad ediyor. İlk kez bir tablet alacaksanız, bütçeniz sınırlıysa, aceleniz de varsa, şimdi bir iPad Mini 16 GB WiFi alın. Aceleniz yoksa iPad Mini 2’yi beklemenizi öneririm, zaten yakında duyurusu yapılır herhalde. Eğer bilgisayarla aranız iyiyse, Android’in ara sıra kafa karıştıran yapısından çekinmiyorsanız, Android tabletleri de gözden geçirin. Eğer çocuğunuz için alacaksanız iPad Mini 2’yi beklemenize gerek yok; iPad Mini (ve sağlam bir kılıf) yeterli olacaktır.

Mobil Yazılar’dan şimdilik bu kadar. Daha sonra iPad Mini ile ilgili farklı konularda yeni yazılar göndermeyi düşünüyorum. Sorularınız varsa yorum bölümünde sormaktan çekinmeyin.

1 yorum:

Fonefon.Com dedi ki...

Okuduğum en iyi iPad Mini incelemesi diyebilirim.

İlginizi çekebilir: