Cuma, Kasım 14, 2014

Calibro'da Sesli Sözlük ve bulunamayan kelimeler

Güncelleme: Bu yazıda bahsettiğim sorun yeni yazılım güncellemesi ile çözüldü.
 
Calibro modelleri tanıtılırken içinde "Sesli Sözlük" veritabanı bulunmasından bir artı olarak bahsediliyordu. Calibro Basic ile Calibro Touch Lux'ü karşılaştırdığım yazımda belirttiğim gibi, Basic modelinde sözlük sayısı daha az, ABBYY sözlükleri yok. Basic modelinde İngilizce-Türkçe sözlük olarak sadece Sesli Sözlük var. Lux'de ise ABBYY'nin İngilizce-Türkçe sözlüğü (ve diğer dillerdeki sözlükleri) de var. Webster 1913 sözlüğü ise İngilizce-İngilizce.

Peki, İngilizce bir kitabı okurken, bu sözlükler ne kadar işe yarıyor? Anlamından emin olamadığım bazı sözcüklere baktım. Aşağıdaki tabloda sonucu listeledim.

Kelime Sesli Sözlük ABBYY Webster (En-En)
Slog Yok Var Var
Cozy Yok Var Var
Bliss Var Var Var
Proverbial Yok Proverb kelimesine basınca çıkıyor Var
Mugged Yok Mug kelimesine basınca çıkıyor Doğru anlamda yok
Herring Yok Var Var
Hustle Yok Var Var
Epitome Yok Var Var
Gratitude Yok Var Var
Shovel Yok Var Var
Rake Yok Var Var

Evet, doğru görüyorsunuz, Sesli Sözlük'ten sadece bir kelimeyi bulabildim. Bu aşamadan sonra "Şu Sesli Sözlük veritabanında ne çıkıyor Allah aşkına?" diyerek rastgele kelimelere tıklamaya başladım.

Seven: yok. Eight: yok. Lemonade: yok. Crazy: yok. Bike: yok. Neighbor:yok. The: var. Stand: var. Time: var. Still: var. Around: var. Money: yok.

Bu bir şaka olmalı. Sesli Sözlük şahsen her gün kullandığım, diğer sözlük sitelerinden daha iyi olduğunu düşündüğüm, herkese tavsiye ettiğim bir site. Ama Calibro'da Sesli Sözlük niye böyle yapmış anlayamadım. Bu durumda İngilizce kelimelerin anlamlarına bakarım diye düşünen Calibro Basic kullanıcıları, Calibro Touch Lux kullanıcılarına göre bariz bir biçimde dezavantajlı oluyor. Çünkü Lux kullanıcıları ABBYY sözlük ile idare eder, Sesli Sözlük veritabanını hiç aramaz belki. Ama başta da belirttiğim gibi, Basic modelinde Sesli Sözlük'ten başka İngilizce-Türkçe sözlük yüklü değil.

Calibro'daki Sesli Sözlük'te A harfinde 260 civarında kelime saydım. İngilizce'de A harfi ile başlayan 6000 civarında kelime olduğu söyleniyor. Normal bir sözlükte ne kadar vardır bilemiyorum. Collins online sözlükte "Dic" harleriyle başlayan 118 kelime var. Sesli Sözlük'çüler bu tür istatistiklere çok daha iyi hakimdirler herhalde. Calibro'daki Sesli Sözlükte "Dic" diye başlayan sadece "Dick" var. Cidden. "Seven", "Eight", "Bike", "Neighbor" yok, "Dick" var. Müthiş bir kelime seçimi.

Sözlükte "Dictionary" kelimesi bile yok. "Crazy" kelimesi bile çıkmıyor. Çıldırdınız mı ey Sesli Sözlük?



Umarım sadece benim elimdeki cihazlarda görünen bir hatadır bu. Yaygın bir problem olsa bile, güncelleme ile düzeltilmeyecek bir şey değil. Çeşitli forumlarda da Calibro için güncellemenin yakın olduğu yazılıyor. Bu güncellemelere sözlük de dahildir inşallah. Çünkü Sesli Sözlük'ten markasına yakışır bir sözlük bekliyorum.

Güncelleme: Sesli Sözlük'e sordum, sözlüğünüzde kaç kelime var diye. Calibro'da 10.000 kelime olduğunu, güncelleme ile 30.000 olacağını söylediler. Hadi bakalım, bekliyoruz.



Güncelleme 2: Sorun çözüldü, yazılım güncellemesi ile ilgili yazımı okumak için tıklayın.

İlginizi çekebilir: