Cumartesi, Ekim 19, 2013

Geonaute saatler

Kol saati kullanmayalı uzun, çok uzun bir süre olmuştu. Aslında çeşit çeşit saatlere bakıyordum bir süredir ama, aklımdaki gibi bir şey bulamıyordum bir türlü. Aslında çok şey istemiyordum, mümkün olduğunca sade, mümkün olduğunca basit tasarımlı bir saat arıyordum. Beğendiğim birkaç analog saatin fiyatını sorduğumda duyduğum uçuk rakamlardan sonra pes ettim. Sadece saati öğrenmek ve kolumda bir aksesuar taşımak için onca para veremezdim. Daha önceden de yazmıştım, artık kol saatlerini “saatin kaç olduğunu öğrenme” amacıyla takmak da son derece gereksiz, nereye baksak saat var zaten. Duvarda, masada, bilgisayarda, tablette, telefonda, otomobilde...



Dijital saatler sundukları ekstra özelliklerle biraz daha faydalılar aslında. Ama iyi tasarlanmış bir dijital saat bulmak da kolay değil maalesef. Özellikle erkek saatlerini “Daha ne kadar büyük yapabiliriz” diye özel bir çaba sarf ediyorlar sanırım üreticiler. Sadece büyük olsa iyi, “spor saati” denilen şeyler çoğunlukla karmaşık tasarımlara ve gereksiz detaylara sahip. Bu saatlerin her yerinden bir şeyler fışkırıyor, yazılar, işaretler; ama bütün bu tantana saati ve tarihi göstermek için. İşe yarar bir özellik yok, sadece bir şey varmış gibi bir görüntü var.

Eminim bu tür saatlerin seveni de çoktur. IBM’in klasik ThinkPad tasarımına hasta olanlar gibi. Doğrusu ThinkPad’lerin içimdeki geek’e seslenen bir yanı var, ben de çekici buluyorum tasarımlarını. Ancak söz konusu olan şey sürekli kolumda takılı olacak, sürekli göz önünde olacak bir saat. Karmaşık tasarımın ardında gerçekten işe yarar bir şey olsa, tamam diyeceğim.

Dolayısıyla uzun süredir ne analog, ne dijital saatler arasında dikkatimi çeken ve aklı başında olan normal insanların satın alabileceği fiyatlarda satılan bir saate rastlamamıştım. Sonra Decathlon’da Geonaute dijital saatlere rastladım. Sanırım bunca zamandır alacak saat bulamamanın yorgunluğu ile; bir de fiyatları 100 liranın altında olduğundan bir hoşuma gittiler ki sormayın. Ne yaptım? Bir değil, iki değil, üç tane Geonaute kol saati aldım. Evet biraz abartmışım.

Decathlon’da satılan saatler arasından Geonaute, Kalenji, Quechua ve NewFeel sanırım aynı ya da birbiri ile alakalı firmaların ürünleri. Sanırım diyorum, çünkü emin değilim, bunun altını çizeyim. Ancak kısa bir süre araştırdığımda aynı tasarımların bu farklı isimler altında satıldığındı gördüm. Ben “On Time 110”, “On Training 200” ve “On Training 600” modellerini aldım. Bu saatlere 30, 40 ve 70 TL ödedim. Pişman olduğum tek saat 30 liralık olan, çünkü bir spor saatinde bulunması gereken en temel özelliklerden biri, “timer” özelliği yok(muş, sonradan fark ettim).

On Training 200 modelinde standart split özellikli kronometre, timer, alarm ve tarih gösterme özellikleri var. Tarihi gösteriyor ama günü gösteremiyor, bu bir eksiklik sayılabilir. Mavi renkli bir ışığı var, hoş gözüküyor. Arabirimi de şık.



On Training 600 modeli ise yürüyüş ya da koşu yapanlar için düşünülmüş bir saat. Timer özelliği yerine interval training için faydalı olabilecek bir özellik koymuşlar. Isınma ve soğuma sürelerinizi, koşu ve dinlenme sürelerinizi ayarlıyorsunuz, kaç tekrar yapmak istediğinizi belirtiyorsunuz, sizi sesli olarak yönlendiriyor. Mesela 4 dk koşu, 2 dk dinlenme şeklinde 6 tekrar ayarlıyorsunuz, farklı seslerle size koşma ya da dinlenme zamanının geldiğini haber veriyor. Çok basit ama kullanışlı bir özellik. Bu modelin problemi, arabirimini diğer modellerden farklı yapmış olmaları. Yine de basit bir arabirime sahip, ama diğer saatlerle aynı olsa daha hoş olurdu. Üç modelde ortak olan bir problem ise arka aydınlatma ışının kısa bir süre yanıp sönmesi ve siz düğmelere basarken, örneğin bir ayar yaparken yanmaya devam etmemesi. Hava karardıktan sonra yapılan yürüyüşlerinde sinir bozan ufak bir detay.



Gördüğünüz üzere Geonaute saatler herhangi bir dijital saatten çok da farklı özelliklere sahip değil. “Akıllı saat” değiller yani. Ama ucuzlar, sade tasarımları var, arabirimleri hoş ve sizi detaya boğmuyor. Ekranda görünen gereksiz hiçbir şey yok. Neredeyse mükemmel.

Akıllı saat modası başlamışken sıradan saat üreticilerine şöyle bir tavsiyede bulunabilirim: Daha işlevli saatler üretin.

Neden bir tane alarm var mesela? Her gün için ayrı bir alarm ayarlayabilmek çok mu zor? Mesela hafta sonu çalmasa alarmım. Ya da, alarm seslerini değiştirebilsem. “Polifonik melodi” falan değil istediğim, yine sadece “bip bip” etsin, ama istersem (mesela toplantıdaysam) kısacık çalıp bitirsin, istersem ben uyanana kadar sesini yükseltsin. Ya da hiç ses çıkarmasın, titreşim ile uyarsın beni.

Neden bir tane kronometre, bir tane timer var? Daha fazla olması çok mu zor?

Hatta, neden tek bir saat görünümüne mecburum? Bu aralar Pebble ve benzeri akıllı saatlerde “watch face” olayı çok moda. Sırf ekrandaki görüntüsü özelleştirilebilen bir saat olsa tutar bence. Ama şık tasarımlar yapmak kaydıyla (Örneğin MetaWatch’ın dijital saat görünümü inanılmaz çirkin geliyor bana).

Demek istediğim, cep telefonum, kolumdaki saatimden daha iyi bir saat olmasın. Anlatabiliyor muyum sevgili saat üreticileri?



Neyse, özetle ben Geonaute saatleri beğendim. Firmanın GPS özellikli, pedometreli, nabız ölçerli saatleri falan da var. Saatlerin bayan modellerinde “s” takısı (200s, 600s gibi) olduğunu hatırlatayım, internetten sipariş ederseniz yanlışlık olmasın. “Geonaute da neyin nesi, takmam ben öyle bilinmedik marka” diyenlerden değilseniz, tavsiye ederim.

İlgili: Apple iWatch ve diğer akıllı saatler nasıl özelliklere sahip olmalı?

Hiç yorum yok:

İlginizi çekebilir: